Monday, April 02, 2007

Každý z těchto jevů (správněji oblasti jevů) nelze pro obsáhlost popisovat, a tak prozatím zůstaneme u jejich vyjmenování. Nelze říci, co je více a co méně důležité, proto jsou uvedeny v abecedním pořadí:
 cviky poslušnosti,
 držení těla,
 hra,
 hračky,
 ignorance,
 krmení,
 nátlak,
 neutrální chování (nezájem),
 pelech,
 pohled do očí,
 pohybová sebekontrola,
 poloha těla,
 přednost,
 psovod jako komplexní podnět (myšleny jsou ty části působení, které nejsou vyjmenovány a mohou působit, ač o to záměrně neusilujeme – pach, oblečení, gesta, barva hlasu apod.)
 tempo při chůzi (pohybu),
 teritorialita,
 únava psa,
 verbální povely,
 vše je třeba si zasloužit,
 vyhledávání kontaktu,
 zvedání psa.
Když tento výčet jevů jen o něco málo rozšíříme, budeme mít také soubor jevů a činností, které je potřebné brát v úvahu a pracovat s nimi, pokud budeme napravovat psa s nežádoucími agresivními projevy chování. Podřízenost a agresivita spolu ostatně velmi úzce souvisejí. Kdo nedokáže naučit psa podřízenému chování, musí zákonitě očekávat projevy agresivního chování. A jsme opět u velmi aktuálního tématu.